Ik ben eigenlijk wel te vinden voor de langere afstanden, op voorwaarde dat het een traject in lijn is. Meer dan 100 km en ettelijke uren afzien om uiteindelijk weer op het punt van vertrek te zijn, is te weinig een beloning. Jammer genoeg lukt het maar een vijftal keer per jaar zo’n Gran Fondo te rijden.
Van zodra je een route uitstippelt van zo’n 130 km, bots je steevast op een aantal barrières: wegenwerken. Ergernis voor menig automobilist, maar even zeer voor de fietser. Op een traject Meetjesland-Brussel heb ik ooit in meer dan vijf woonkernen mogen speuren naar de bordjes ‘omleiding’. Want dat is hetzelfde voor alle weggebruikers: de weg is afgezet en je ziet een bord ‘omleiding’, maar dat tweede bord vind je geheid nooit.
Sterker nog: fietsers worden ook hier stiefmoederlijk behandeld. Langs wegen die uniek voor zwakke weggebruikers bestemd zijn (cf. jaagpaden) ontbreekt vaak élke signalisatie, behalve de afzetting zelf waardoor je ettelijke hectometers terug mag rijden en zelf een alternatieve route uit je duim mag zuigen.
Wat is hier aan de hand @PZMaldegem? Jaagpad aan Leestjesbrug afgesloten zonder duiding noch omleiding. pic.twitter.com/YiW58VEQx6
— JECL (@jeffreyclaeys) June 11, 2019
Even verderop was het alweer prijs en belandde ik – zonder enige aankondiging – midden op een bouwwerf, waarop ik opnieuw een alternatief mocht zoeken.
Even verderop – bij de werken aan Balgerhoekebrug – ontbreekt zelfs elke signalisatie: je botst er pardoes op de werf.
— JECL (@jeffreyclaeys) June 11, 2019
Soms ontbreekt ook de afzetting zelf, zoals hier in Aalter. Wegens werken verderop, is het jaagpad tijdelijk niet toegankelijk. Dit werd duidelijk gemaak door een berg zand die op de weg gestort was en een ienieminibordje dat fietsers met de vingers wees:
Dat vermaningen aan het adres van fietsers bij sommigen in de bovensta la liggen, weten we, maar wil je eerst eens in eigen boezem kijken @Vlaamsewaterweg?
Behalve dit bord geen enkele signalisatie: geen teken dat je niet verder mag, geen omleiding. pic.twitter.com/hwOUUtfqR3
— JECL (@jeffreyclaeys) June 10, 2019
Begin dit jaar was mijn vast woon-werktraject onderbroken door een boom die het begeven had in één van de vele winterstormen. Jaagpad was afgezet en één bord omleiding werd voorzien. Dat jaagpad (tevens een fietssnelweg) is maar liefst zes weken gesloten gebleven. Beeld je in dat de nabij gelegen E34 zes weken afgesloten blijft wegens een omgewaaide boom …
Hoe wil je in godsnaam meer mensen op de fiets krijgen door zo achteloos te communiceren? Aanzie fietsers als volwaardige deelnemers aan het verkeer, beste beleidsmakers. Verleg het perspectief, of om het met coureurstermen te zeggen: wijzig het kader.