CYCLOLOGIE

TvB #4: NAMUR – LA LOUVIERE

Ik ben vroeg wakker en hoor de regen – de afgelopen dagen opvallend afwezig gebleken – op het tentzeil tikken. Een blik op de weerapp leert me dat het geen tijdelijke bui zal zijn. Ik pak zo veel mogelijk van m’n gerief in de tent, zodat alles zo lang mogelijk ...

TvB #3: HOESELT – NAMUR

Naar Hasselt Beter geslapen. Het heet vroeg in de avond even geregend, maar de tent is alweer droog. Het is warm: ik had deze nacht die fleece beter niet aangedaan. Ik ben drijfnat van het zweet en stink wellicht uren in de wind. Het opkramen gaat vandaag vlotter, maar ik ...

TvB #2: GIVES – HOESELT

Naar La Roche-en-Ardenne Ik neem meteen iets terug van gisteren: fleece, je kwam van pas! Dat surrogaat hoofdkusen daarentegen … Voor de rest verliep de nacht zoals je dat gewoon bent in een tent. De wekker om 6 uur piekte. Havermout en koffie maken en ondertussen de fiets weer packen ...

TvB #1: ARLON – GIVES

Naar Aalter Een uur voor het traject Maldegem-Aalter: dat zou wel volstaan. Dat was echter buiten de werken, de stoplichten en de niet-functionerende lichten aan de oversteekplaats gerekend. Als ik in het station aankom, zie ik de trein die op mijn planning staat vertrekken. Nog niet vertrokken en het schema ...

AL ONDER DE WEG VAN MALDEGEM

Dat de Tour is begonnen, zeg ik u! Ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar net als bij de aanloop naar de Omloop het Nieuwsblad kriebelt het om zelf op de tweewieler te springen. Corona deed het hele voorjaar en de Tour in de alcoholgel vallen waardoor ik ...

FERNAND

Dinsdag Nationale Feestdag. Naast een excuus voor een extra frietdag (met mosselen!) in de week, vooral een dag verlof. Bovendien is het goed weer en staat de wind gunstig voor een fietstocht in de polder. Ik ben onlangs begonnen met het verzamelen van tegeltjes om nieuwe horizonten te verkennen. Daarbij ...

V. HOOFDTELEFOONS

Vorige week donderdag publiceerde het verkeersveiligheidsinstituut VIAS de restultaten voor het eerste semester van 2019: voor het eerst in jaren steeg het aantal letselongevallen en het aantal fietsdoden was zelfs nooit zo hoog. Aan deze feiten werd niet bijzonder veel aandacht besteed, maar één reactie trok meteen de aandacht. Antwerps ...

IV. SCHADUW

Het is dezer dagen weer serieus puffen met temperaturen die nu zelfs vlot over de veertig graden springen. Je zou kunnen stellen dat zulk zomerweer de fietsvezels in je kuiten stevig doen tintelen, maar niet is minder waar. En dat ligt vooral aan de infrastructuur. Het ongezelligste deel van mijn ...

III. GEUREN

De zomer wordt zachtjesaan wakker, dat merk je aan de ochtendlijke afkoelingen die steeds korter en minder intens worden. Je schuift langs zoet ruikende kanalen, ontluikende tarwevelden en netjes aangelegde bloembakken. De zon schijnt op je bol en je zuigt de omgeving in je longen. Het kan aan mij liggen, ...

II. OBSTAKELS

Ik ben eigenlijk wel te vinden voor de langere afstanden, op voorwaarde dat het een traject in lijn is. Meer dan 100 km en ettelijke uren afzien om uiteindelijk weer op het punt van vertrek te zijn, is te weinig een beloning. Jammer genoeg lukt het maar een vijftal keer ...

I. HOOFD LEEGMAKEN

Aanzetten: dat is het moeilijkste. Daags voordien leg ik – vol goede moed – alles netjes klaar. ’s Morgens is het echter maar al te vaak een strijd met het treuzelende onderbewuste, twijfelachtige weersomstandigheden of weerbarstige mechaniek. Dan zwijg ik nog over die verdomde lichtjes die ik alweer niet vind ...

INTRO

Sinds begin dit jaar, poog ik zo veel mogelijk te pendelen op twee wielen. Ik woon weliswaar op 35 km van m’n werkplek, het parcours leent er zich uitstekend toe: zowat 34 km ervan bolt via een jaagpad langs het kanaal. Geen gemotoriseerd verkeer, geen verkeerslichten en voor het grootste ...